استانبول (به ترکی استانبولی: İstanbul) یا قسطنطنیه بزرگترین شهر کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی آن است. این شهر در کنار تنگه بسفر ودریای مرمره قرار دارد. تنگهٔ بسفر دو قارهٔ آسیا و اروپا را جدا میکند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره قرار دارد. بندر طبیعی شاخ طلایییا خلیج در این شهر واقع است.
این کلان شهر به عنوان پایتخت فرهنگ اروپا در سال ۲۰۱۰ انتخاب شدهاست. همچنین از لحاظ تعداد گردشگران خارجی سومین شهر توریستی جهان به شمار میرود.
نام شهر استانبول
در آغاز که این شهر را در دههٔ ۶۶۰ پیش از میلاد بنا کردند، بوزانتیون نامیدندش که به نظر میرسد از نام شخصی به بوزاس گرفته شده باشد. پس از آنکه کنستانتین کبیر این شهر را به عنوان پایتخت جدید شرقی امپراتوری روم برگزید، شهر نزد مردم به کنستانتینوپل به معنای «شهر کنستانتین» معروف گشت.
اگرچه کنستانتین سعی کرد نام Nea Roma به معنای «رم جدید» را بر آن نهد، اما این نام نزد مردم مقبول نیفتاد و فراگیر نگشت. مسلمانان که از قدیم با رومیان مراوده داشتند، این شهر را قسطنطنیه یا قسطنطینیه نامیدند. نام دیگر شهر استانبول بود که از عبارت یونانی εἰς τὴν Πόλιν (با تلفظ ایستیم بولین) به معنای «به سوی شهر» گرفته شده بود.
در سال ۱۷۷۰ میلادی سلطان مصطفی سوم با ضرب سکههایی که روی آن نام اسلامبول (اسلامشهر) نقش بسته بود، تلاش کرد این نام را فراگیر کند. در دورهٔ جمهوریت و از روز ۲۸ مارس سال ۱۹۳۰ ادارهٔ پست ترکیه از تمامی کشورهای جهان خواست تا در مکاتبات خود از نام استانبول استفاده کنند.
اسامی تاریخی استانبول
بیزانتیوم _ آگوستا آنتونینا _ رم جدید _ کنستانتینوپل _ استیمبول _ اسلامبول
القاب استانبول در دوره عثمانی
دارالسعادت _ دارعالیه _ درب قرمز (آل قاپی) _ پایتخت
اسامی قدیمی استانبول در زبانهای مختلف
فارسی: تخت روم، قیصرزمین _ زبانهای اسکاندیناوی: میکلاگارد معنی: شهر بزرگ _ زبانهای اسلاوی: تزارگراد معنی: شهر پادشاه _ عربی: رومیة الکُبری معنی: شهر بزرگ رومیان – عبری: کوشتاندینا (قسطنطنیه)گرد
استانبول از نظره جغرافیایی
استانبول در ساحل دریای مرمره قرار دارد و تنگه بسفر که این دریا را به دریای سیاه متصل میکند، از وسط این شهر میگذرد. بخش غربی شهر در قاره اروپا (شبه جزیره تراکیه) و بخش شرقی آن در آسیا (شبه جزیره آناتولی) واقع است. وسعت شهر استانبول ۱۵۳۹ کیلومترمربع است.

زمینشناسی شهر استانبول
استانبول نزدیک گسل آناتولی شمالی واقع شدهاست این گسل از شبه جزیره آناتولی تا دریای مرمره ادامه دارد. دو صفحه از طبقات زمینشناسی، آفریقا و اروپا-آسیا به یکدیگر فشار میآورند این خط مرزی مسئول چند لرزش و لغزش مهلک در تاریخ معاصر بودهاست. در سال ۱۵۰۹ زمین لرزهای مهیب موجب ایجاد سونامی شد و دیوارهای ساحلی شهر را تخریب و بیش از ۱۰۰ مسجد را ویران نمود و موجب کشته شدن ۱۰۰۰۰ نفر شد. در سال ۱۷۶۶ مسجد ایوب کاملاً تخریب گشت. در سال ۱۸۹۴ لرزش بسیاری از قسمتهای بازار بزرگ استانبول را نابود کرد. یک لرزش در ماه اوت سال ۱۹۹۹ در کوجاالی در ۱۰۰ کیلومتری شرق استانبول موجب مرگ، ۱۸۰۰۰ نفر شد..
آب و هوا شهر استانبول
تابستانهای گرم و مرطوب و زمستانهای سرد، بارانی و برفی ویژگی آب و هوای استانبول است. میزان بارش سالیانه استانبول به طور میانگین ۸۷۰ میلیمتر است. میزان رطوبت نیز اغلب زیاد است.
به طور متوسط بیشترین درجه حرارت در طول ماههای مختلف زمستان بین ۷ درجه سلسیوس (۴۶ درجه فارنهایت) و ۹ درجه سلسیوس (۵۰ درجه فارنهایت) است. بارش برف در استانبول برای یک یا دو هفته در طول فصل زمستان عادی است؛ اما یکی از این بارشها میتواند سنگین باشد. غالباً این بارش در بین ماههای دسامبر و مارس رخ میدهد.
در ماههای تابستان ازژوئن تا انتهای سپتامبر به طور میانگین درجه حرارت روزها از ۲۸ سلسیوس (۸۲ درجه فارنهایت) شروع میشود. گرمترین ماه، ژوئیه با متوسط درجه حرارت ۲۳٫۲ درجه سلسیوس و سردترین ماه، ژانویه با متوسط درجه حرارت ۵٫۴ درجه سلسیوس است. بالاترین درجه حرارت ثبت شده در استانبول ۴۰٫۵ درجه سلسیوس (۱۰۵ درجه فارنهایت) در آگوست سال ۲۰۰۰ و پائینترین درجه حرارت -۱۶٫۱ درجه سلسیوس (۳ درجه فارنهایت) در فوریه سال ۱۹۲۷ بودهاست.
این شهر تا حدودی بادخیز است و به طور متوسط (میانگین) سرعت بادی حدود ۱۷ کیلومتر در ساعت دارد. تابستان خشکترین فصل است، هر چند تابستانها هم بارش باران وجود دارد.
ماه | ژانویه | فوریه | مارس | آوریل | می | ژوئن | ژوئیه | آگوست | سپتامبر | اکتبر | نوامبر | دسامبر |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
میانگین بیشترین دما °C | ۹ | ۹ | ۱۱ | ۱۶ | ۲۱ | ۲۶ | ۳۰ | ۳۱ | ۲۵ | ۲۱ | ۱۵ | ۱۱ |
میانگین کمترین دما °C | ۳ | ۲ | ۳ | ۷ | ۱۲ | ۱۶ | ۱۸ | ۲۰ | ۱۵ | ۱۲ | ۹ | ۵ |

نواحی استانبول به ۳ قسمت اصلی تقسیم میشود:
شبه جزیره تاریخی استانبول ـ شمال شاخ طلایی ـ کویهای اوسکودر و کادیکوی
جمعیتشناسی[ شهر استانبول]
ریشه شهرنشینی استانبول توسط بسیاری از جوامع شکل گرفتهاست. اغلب جمعیت استانبول را ترکان استانبولی و بیشتر مذهب جمعیت اسلام است. با توجه به بیکاری بالا در کردستان ترکیه، بسیاری از مردم کرد به استانبول مهاجرت کردهاند؛ که امروزه بزرگترین شهر کردنشین ترکیه با جمعیت ۲٫۵ میلیون نفر کُرد خطاب میشود. اقلیتهای مذهبی عبارتاند از کلیسای مسیحیان شرقی ارتدکس، کلیسای وابسته به پاپ ارمنیان مسیحی (ارامنه) و یهودیان سفاردی در دهکدههای کوچک استانبول، ارمنیان، یهودیان و یونیان ساکن هستند.
در برخی از قسمتها مانند کوزگونجوک یک کلیسای ارمنیان بعد از یک کنیسه یهودیان وجود دارد و در بخشهای دیگر جاده یک کلیسای ارتدکس یونان در نزدیکی یک مسجد به چشم میخورد. جایگاه رئیس قسطنطنیه، رهبر روحانی و معنوی کلیسای ارتدکس قسطنطنیه در استانبول است. همچنین براساس آن جا، اسقف اعظم جامعه ترکیه (کلیسای شرقی ارتدکس)، یک اسقف اعظم کلیسای ارمنیان وابسته به پاپ و ترکیه بزرگ در آن جا یعنی استانبول میباشد.
شهر بصورت سنتی، جایگاه رئیس جهانی است، برای بیشتر کلیساهای ارتدکس و اسقف اعظم ارامنه مانند اسقف اعظم جامعه ارتدکس ترکیه همینطور است. اقلیتهای یونانی و ارمنی بعد از تغییرات جنگ جهانی اول که به تبعیض و تفرقه و سرکوب دایمی منجر گردید هنوز در استانبول زندگی میکنند. در سال ۱۹۴۲ یک مالیات ویژه تعیین شده بود. در سال ۱۹۶۴ تمام یونانیها (در حدود ۰۰۰/۱۰۰ نفر) بدون شهروند شدن ترکیه از ترکیه برگردانده شدند. امروزه بیشتر یونانیهای ترکی و ارامنه در استانبول و یا در نزدیکی استانبول زندگی میکنند.
حمل ونقلعمومی در شهر استانبول
ترافیک راه آهن در استانبول
شهر استانبول شاهراه ارتباطی بین نواحی مختلف دنیا است و جادههای بینالمللی فراوانی از آن عبور میکند.
ترافیک هوایی در استانبول
استانبول ۲ فرودگاه بینالمللی دارد: بزرگترین فرودگاه، فرودگاه بینالمللی آتاترک در یشیلکوی، ۲۴ کیلومتری مرکز شهر میباشد که در قسمت اروپایی شهر واقع شدهاست. فرودگاه جدید، فرودگاه بینالمللی صبیحه گوکچن در ۲۰ کیلومتری شرقی از طرف آسیایی و ۴۵ کیلومتری شرقی اروپایی مرکز شهر قرار گرفتهاست.
ترافیک راه آهن در استانبول
خط تونل که در سال ۱۸۷۵ آغاز به کار کرد، دومین خط مترو در جهان پس از متروی لندن است که در سال ۱۸۶۳ ساخته شده بود.
ایستگاه سیرکجی، آخرین توقف گاه یا ایستگاه برای تمام راه آهنها در سمت اروپایی است. فقط یک مسافت طولانی روزانه پیموده میشود (به بخارست). دورتر از بوسفروس در ایستگاه حیدرپاشا راهها چندین برابر در طی روز به آنکارا سفر میکنند و کمتر از مقصدهای دیگری در آناتولیا عبور میکنند. در حال حاضر ۲ ایستگاه وجود دارد که توسط گذرگاه بوسفروس متصل میشود. پروژه مارمارای سرانجام به سیستم ریلی با یک ایستگاه تبادل کننده متصل خواهد شد که همچنین با سیستم مترو هم در ارتباط خواهد بود.

کشتیرانی در شهر استانبول
قسمتی از استانبول در کشور از اهمیت بیشتری برخوردار است. بخش قدیمی در golden Horn (برج طلایی) بطور عمده برای کشتیرانی خصوصی بکار گرفته میشود. سرویسهای معینی به خوبی سفرهای دریایی در چند قسمت وجود دارد مانند: پیرئوس، یونان؛ دوبرونیک، کرواسی؛ ونیز، ناپل، ایتالیا؛ مارسی، فرانسه؛ حیفا، اسرائیل در دریای مدیترانه و همچنین اودسار، اوکراین در دریای سیاه.
فوتبال استانبول
استانبول چند تیم فوتبال خانگی دارد، در میان این تیمها، ۳ تقسیمبندی اصلی وجود دارد: فنرباغچه، گالاتاسرای و بشیکتاش


تعدادی از جاذبههای گردشگری استانبول
موزه ایاصوفیا / مسجد سلطان احمد / برج دختر / مینیا تورک / تنگه بسفر / روملی حصار / یدی کوله (هفت برج) / برج گالاتا / کاخ توپکاپی / کاخ بیلر بی / کاخ چراغان / کاخ دلمهباغچه / تپههای چاملیجا (بام استانبول) / جزیره بیوک آدا (یا پرنسس) / موزه هنرهای اسلامی ترکیه / موزه باستانشناسی / موزه فرش ترکیه / بازار بزرگ استانبول (کاپالی چارشی) / میسیر چارشیسی (بازار ادویه) / موزه موزاییک واقع در بازار پشت ایاسوفیه / موزه قالی واقع در مسجد سلطان احمد




تور های گردشگری ، تور استانبول لحظه آخری ، تور مسافرتی لحظه آخری ، تور استانبول نوروزی ، بلیط ارزان استانبول ، چارتر بلیط استانبول ، تور تفریحی استانبول